Laura Carrascosa

PhD in Psychology from the University of Valencia, 2019. She currently works as
a lecturer and researcher at the International University of Valencia. She is the coordinator of the Master’s Degree in Criminology: Crime and Victimology, and a lecturer on the Degree in Criminology and Security Sciences. At the same time, she supervises Master’s Final Projects at this same university.
Additionally, until 2019 she worked professionally as a psychologist accredited for the provision of health services by the Ministry of Health; special mention must be made of her work in the Family and Child Care Service, and in the Red Cross Programme to Support Women in situations of social hardship (Valencia).
She is the author and co-author of various articles published in impact journals and has participated in numerous national and international conferences. She also works as a reviewer of articles in two scientific journals (“Revista de Psicodidactica” and “Suma Psicológica”).
Her research activities focus mainly on the psychosocial adjustment of adolescents in the educational system. In addition, her studies focus on school violence between peers and dating violence in adolescents, as well as on the prevention of both offline and online behaviours. In fact, her doctoral thesis describes a prevention programme on both types of criminal behaviour which aims to develop healthy and equal relations during adolescence.
Contact
Coordinator of the Master’s Degree in Criminology: Crime and Victimology
International University of Valencia
Calle del Pintor Sorolla, 21, 46002, Valencia.
laura.carrascosa@campusviu.es
–
Academic networks
» ORCID
PUBLICATIONS
Cava, M. J., Buelga, S., Carrascosa, L., & Ortega-Barón, J. (2020). Relations among Romantic Myths, Offline Dating Violence Victimization and Cyber Dating Violence Victimization in Adolescents. International Journal Of Environmental Research And Public Health, 5 (17), 1-15. Ir a enlace
Carrascosa, L., Cava, M. J., Buelga, S., & de Jesus, S. N. (2019). Reduction of sexist attitudes, romantic myths, and aggressive behaviors in adolescents: efficacy of the DARSI program. Psicothema, 31(2), 121-127. PDF
Ortega Barón, J., Postigo, J., Iranzo, B., Buelga, S., & Carrascosa, L. (2019). Parental communication and feelings of affiliation in adolescent aggressors and victims of cyberbullying. Social Sciences, 8(1), 3. Ir a enlace
Carrascosa, L., & Ortega-Barón, J. (2018). Apoyo social, empatía y satisfacción con la vida en los diferentes roles de agresor-víctima de acoso escolar. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 3(1), 71-78. Ir a enlace
Ortega-Barón, J., & Carrascosa, L. (2018). Malestar psicológico y apoyo psicosocial en víctimas de ciberbullying. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 2(1), 357-366. Ir a enlace
Carrascosa, L., Cava, M. J., & Buelga, S. (2018). Perfil psicosocial de adolescentes españoles agresores y víctimas de violencia de pareja. Universitas Psychologica, 17(3), 1-10. Ir a enlace
Carrascosa, L., Cava, M. J., & Buelga, S. (2018). Violencia de pareja en menores infractores por violencia filio-parental. Derecho y cambio social, 52, 1-14. PDF
Carrascosa, L., Buelga, S., & Cava, M. J. (2018). Relaciones entre la violencia hacia los iguales y la violencia filio-parental. Revista sobre la infancia y la adolescencia, (15), 98-109. Ir a enlace
Carrascosa, L., Cava, M. J., & Buelga, S. (2016). Ajuste psicosocial en adolescentes víctimas frecuentes y víctimas ocasionales de violencia de pareja. Terapia psicológica, 34(2), 93-102. PDF
Cava, M.J., Buelga, S., & Carrascosa, L. (2015). Violencia física y psicológica ejercida en parejas adolescentes: Relación con el autoconcepto y la violencia entre iguales. BehavioralPsychology/Psicología Conductual, 23(3), 429-446
Carrascosa, L., Cava, M.J., & Buelga, S. (2015). Actitudes hacia la autoridad y violencia entre adolescentes: Diferencias en función del sexo. Suma Psicológica, 22, 102-109.doi: 10.1016/j.sumpsi.2015.08.003. Ir a enlace
Carrascosa, L., Cava, M. J. y Buelga, S. (2018). El programa DARSI (Desarrollando en Adolescentes Relaciones Saludables e Igualitarias). Valencia: Palmero.
Carrascosa, L., Ortega-Barón, J., Cava; M.J., & Buelga, S. (2018). Relaciones entre la violencia de pareja y entre iguales en adolescentes dentro y fuera de las redes sociales. . En A.S. Jiménez (Coord.), Cultura de La Paz y Buen Trato a la Infancia (pp. 228 – 238). Huelva: CIPI Ediciones. PDF
Ortega-Barón, J., Carrascosa, L., Buelga; S., & Cava, M.J. (2018) Autoconcepto en adolescentes agresores de ciberacoso. En A.S. Jiménez (Coord.), Cultura de La Paz y Buen Trato a la Infancia (pp. 257 – 268). Huelva: CIPI Ediciones. PDF
Carrascosa, L., Cava, M.J., Buelga, S., & Ortega, J. (2016). Relaciones entre la comunicación familiar y los diferentes roles de agresor-víctima en la violencia escolar. En J.L. Castejón (Coord.), Psicología y Educación: Presente y Futuro (pp. 1454 – 1462). Madrid: ACIPE- Asociación Científica de Psicología y Educación. PDF
Carrascosa, L, Buelga, S., Cava, M.J., & Ortega, J. (2016). Violencia escolar entre iguales y ajuste psicosocial: diferencias en función de la frecuencia de la agresión y victimización. En J. L. Castejón (Coord.), Psicología y Educación: Presente y Futuro (pp. 1463 – 1471). Madrid: ACIPE- Asociación Científica de Psicología y Educación. PDF
Ortega-Baron, J., Buelga, S.,Carrascosa, L., & Cava, M.J. (2016). Diferencias en el ajuste psicológico, familiar y escolar en adolescentes agresores de cyberbullying. En J. L. Castejón (Coord.), Psicología y Educación: Presente y Futuro (pp. 1732 – 1740). Madrid: ACIPE- Asociación Científica de Psicología y Educación. PDF
Carrascosa, L. (2019). Violencia escolar entre iguales y violencia de pareja en adolescentes: análisis de sus relaciones y elaboración de un programa para su prevención conjunta (tesis doctoral). Universidad de Valencia, Valencia, España.
Directoras de tesis: María Jesús Cava Caballero y Sofía Buelga Vásquez.
Esta web ha sido cofinanciada por Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER) y por la Consejería de Economía, Conocimiento, Empresas y Universidad, de la Junta de Andalucía, en marco del programa operativo FEDER Andalucía 2014-2020. Objetivo específico 1.2.3. «Fomento y generación de conocimiento frontera y de conocimiento orientado a los retos de la sociedad, desarrollo de tecnologías emergentes») en marco del proyecto de investigación de referencia UPO‐1265142. Porcentaje de cofinanciación FEDER 80%.

© Grupo Lisis, 2024